Ga naar de inhoud

De Lelylijn

“Nu de Lelylijn definitief op de Europese TEN-T spoorkaart staat kan Nederland er niet meer onderuit om de snelle spoorlijn van Lelystad naar Heerenveen, Drachten en Groningen aan te leggen.”
Dat zegt gedeputeerde Matthijs de Vries.

Mooi nieuws, zo eind van het jaar. Met een station vlakbij het Karmelklooster staan Drachten forse veranderingen te wachten. Hoe ontwikkelen we Drachten verder? En misschien voor vandaag en morgen nog belangrijker, hoe sorteren we hier op voor?

Het college heeft Francine Houben van bureau Mecanoo ingeschakeld om te bedenken hoe de “schaalsprong”, die de komst van de Lelylijn betekent, vorm kan krijgen. In 2024 willen wij ook vanuit de PvdA vooruitkijken naar wat de spoorlijn kan betekenen. Eén van de ideeën waar Rein de Valk en Maarten Noordhoff mee bezig zijn is het verdiept aanleggen van het spoor en de A7 om zo de ruimte dubbel te kunnen gebruiken en Drachten aan de zuidzijde weer met het landschap te verbinden. Een beetje zoals de Drachtstervaart dat aan de westzijde heeft gedaan zou aan de zuidzijde de Drait weer hersteld kunnen worden. In 2024 komen zij hierop terug. Heeft u ideeën, schroom niet en laat ze ons weten.